Same same...but different. - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Laura boogert - WaarBenJij.nu Same same...but different. - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Laura boogert - WaarBenJij.nu

Same same...but different.

Blijf op de hoogte en volg Laura

22 Mei 2014 | Thailand, Sukhothai

Nou dat is alweer een tijdje geleden. Ik zit nu echt in zo'n loop van heel veel dingen doen en dat de tijd voorbij vliegt.
Maar ik wil toch een kleine samenvatting doen van de afgelopen maand.

De laatste keer zat ik in het hoge noorden in Mae hong son. Ik heb daar besloten om Vipassana te gaan doen. Dat is een boeddhistische meditatie die gericht is op het hier en nu. Je leert ademhalingstechnieken, je gedachten te stoppen en te focussen op je lichaam en het heden. Dat is een beetje de korte uitleg. Tegenwoordig is dit erg populair en in heel azie worden deze curssusen gegeven in boeddistische kloosters. Normaliter moet je je er voor aanmelden. Duurd het 10 dagen, je krijgt 2 vegetarische maaltijden, je bent gekleed in het wit en gepast voor een klooster, en dit alles in volledige stilte. Zodat je je kan richten op jezelf. Alleen de teacher Monk praat en verteld over vipassana en je kunt hem 1x per dag wat vragen stellen.

Veel van deze dagen waren al vol, maar waar wij zaten was een klooster die het hele jaar door vipassana meditatie geeft. Dit klooster is dan ook wat vrijer, je doet wel mee met alle activiteiten, je kunt kiezen voor Nobel Silence ( niet praten, lezen, schrijven en non verbale communicatie).
Aan de ene kant leek die vrijheid mij wel fijn, aan de andere kant is het wel dusdanig vrij dat je geen gerichte lessen krijgt. Je draaid gewoon mee vanaf waar je binnenkomt.

Al met al, de keuze was gemaakt en ik ging samen met Neil daar naar toe. Andrea is verder gaan reizen ( hij heeft mij hier ook enthousiast voor gemaakt, hij heeft vipassana in Maleisie gedaan).

Het was een bijzondere ervaring. Het was heel gek om daar aan te komen op die prachtige plek. Het is een enorm terein met land, bossen, grotten, vijvers. Alles om je eigen ruimte op te zoeken. Maar omdat iedereen stil is en in witte kleren rondloopt, kreeg ik ook heel ster het gevoel dat ik in een gekkenhuis rondliep!
Maar alles went ( vooral als je zelf in het wit rondloopt).
Ik kon me in het begin moeilijk aanpassen en de feminist in mij schreeuwde soms het hards als ik op mijn knieen rijst moest offeren aa de monniken. Of achteraan moest zitten enz. Maar toen ik eenmaalin de flow kwam, en steeds meer plezier kreeg in de meditatie vlogen de dagen voorbij. De ene dag wou ik weg, en de volgende dag maakte ik weer mooie dingen mee.

Ik was natuurlijk wel een van die mensen die niet stil kon zijn. En dat is de reden geweest dat ik daar hele leuke en bijzondere mensen heb ontmoet die mij erg geinspireert hebben. Het was ook een beetje 50/50 hoor met stilte.
dit was het rooster:

5:00 opstaan en zelf mediteren in je prive bungalow
6:30 rijst offeren aan de monniken
7:00 ontbij ( rijst en groenten)
8:00 meditatie ( lopend, zittend en liggend)
11:00 lunch/diner ( hele lekkere vegamaaltijd)
13:00 meditatie ( lopend, zittend en liggend)
16:00 uurtje corvee, klusje naar keuze , rustig en mindfull
( ik ging meestal de vissen voeren)
17:00 free time!
18:30 chanting ( zingen) en meditatie
20:00 naar je bungalow
22:00 lichten uit.

na 8 dagen vond ik het genoeg en kreeg de kriebels.
Ik was niet de enige en we gingen met een groepje naar Chiang mai terug.
Neil ging naar een ander dorpje ( het was de bedoeling om daarna samen verder te reizen maar dat is er niet meer van gekomen)

Het was leuk om terug te zijn op een bekende plek. Mijn favo restaurantje, een massage, fietsje huren en bustickets kopen naar Sukothai. Daar is een heel groot park met ruines en tempels, en het is op weg naar Bangkok. En daar wil ik heen want mijn plan om naar Indonesie te vliegen word steeds sterker.

8 uurtjes in de bus naar sukothai, en in de taxi naar het hostel ontmoet ik Selena, een meisje uit Italie. Vanaf dat moment reis ik met haar samen. Ja zo gaat dat. We bezoeken de tempels, drinken cocktails en hebben heel veel lol.

Samen naar bangkok. Ik heb van heeel veel mensen gehoord dat er een leuk hostel zit achter het park in bangkok waar ik eerst ook zat. Prima wij daar heen. Nou we begrepen niet waarom iedereen daar zo lyrisch over was... het was gooor.. het stonk, en de volgende dag liepen er 2 meisjes huilend rond omdat hun kluisje was leeggeroofd ( naja ze hadden ook echt AL hun geld daar in..) Maarja na 1 nacht hebben we onszelf verwend met een heerlijk hotelletje met airco en tv!
We hebben lekker de tourist uitgehangen met ze tweetjes. Boottochtjes, marktjes, Grand palace en Big Buddhas.

Ik heb een vriendin in Jakarta zitten. Shireen. Zij zit daar al vanaf januari en doet zo af en toe vrijwilligerswerk voor Asiel, apenopvang en nog meer dierenrechte organisaties. En ik wil haar heel graag zien.
Ik boek mijn ticket naar Jakarta en terug vanaf Bali. Jaja je moet wel eindigen op een eiland vind ik. Met shireen zal ik een beetje over Java touren en bij vrienden van haar logeren. En dan ga ik alleen door naar Bali. Shireen gaat namelijk binnenkort terug over land naar europa!

Ik heb er heeeel veel zin in. Als ik van Bali terug vlieg naar Bangkok heb ik nog 2,5 dag en ga ik lekker kadooootjes shoppen!

Ik ga heel snel weer een stukje schrijven want ik zit nu al op Bali en ik loop heel erg achter met mijn blog. En ik wil alles opschrijven zolang het nog vers is. Ik kan wel 1 ding zeggen. Indonesie laat mijn hartje sneller kloppen. Wat een geniaal gek fijn bizar land is dit.

Tot heel snel dus! Ik ga nu een kokosnoot drinken

kus


  • 22 Mei 2014 - 11:21

    Shanain:

    Jeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!!
    Dat klinkt als een schitterende reis!
    Wat gaaf dat je voor de meditatie gekozen hebt.
    Ik kan niet wachten op de rest van al de verhalen.
    Geniet ervan en heel veel plezier, ik mis je!!!
    Dikke knuffel en een zoen,
    Van shanain

  • 27 Mei 2014 - 14:01

    Jet:

    Mooie avonturen! Ik ben jaloers op je Vipassana ervaring, het schijnt het mooist/gaafst/beste te zijn in zo'n omgeving. Ben nieuwsgierig naar je komende blogs, heerlijk om mee te lezen zo!
    x Jet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Sukhothai

Laura

Actief sinds 29 Okt. 2010
Verslag gelezen: 89
Totaal aantal bezoekers 8875

Voorgaande reizen:

25 Maart 2014 - 05 Juni 2014

Thailand here i come!

25 November 2010 - 01 April 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: